Sunday, February 10, 2013

Pavlova Sweet Ever

huhu...kelakar x tajuk entry
Pavlova...erm..exactly aku pon baru je tau sal benda nie...
ops...kek ek..atau sejenis manisan gitu...
n my bez friends introduce me.
tgk lam cite setia hingga hujung nyawa pon ade..huhu..
si Zain 2 wat Pavlova ni special tuk isteri dye...
so sweet...hahaha
first time wat pavlova ni sesame ngan kwn aku..
then bile da pandai sket aku wat sendiri je
it is very simple...
bahan2 pon sket je yg nak kne gune




reminder:  basuh dulu telur 2 bersih2 sebelum guna ek
and make sure putih telur 2 x tercampur dgn kuning telur walau sikit.


ok...this is the resepi:

4 biji telur (amik yg putih je)
gula 3/4 cawan
esen vanilla 1 sudu teh
tepung jagung 1 sudu teh
cuka makan 1 sudu teh

untuk topping:

whipping cream (aku gne satu cawan. lagi byk lg sedap lah)
buah-buahan (strawberry and buah kiwi is better)
but for this third time baking pavlova..aku gne buah kiwi and anggur

firstly.....
putarkan putih telur sehingga kembang






dah btl2 kembang and berbuih baru masukkan gula
sikit demi sikit





putar adunan hingga sebati and jadi berkilat....mcm ni


then masukkan pulak esen vanilla, cuka makan n tepung jagung dan kacau guna spatula laju-laju
tapi aku gne mixer je..pukul dengan kelajuan plg slow.
dah siap....masukkan adunan tadi dalam loyang yg dah dilapik dgn baking paper.


 ok...now, kite bakarkan dalam oven dgn kepanasan 140 darjah. selama 50-60 minit..
ikut kepanasan oven masing-masing.
 sementara menunggu pavlova 2 masak...kite wat topping dye
potong buah-buahan and
just putar kan whipping cream hingga kembang. easy right!
setelah siap....keluarkan pavlova dlm oven td 
n sapukan whipping cream n susun buah-buah ikut creativity msg2...
DONE!

ini hasilnya....



erm...Yummy!!!
 everyone love this...especially my dad..huhu

xoxo













No comments:

Post a Comment